Romain Iliou

Romain Iliou is associated researcher at Laboratoire AHTTEP, École nationale supérieure d’architecture de Paris – La Villette (ENSAPLV). During his master’s degree of civil engineering at École Centrale Paris (2010), he developed a deep interest for urban landscape and history of architecture, being involved in a research project for the 3D modeling of the built heritage of Paris. Then, he took a master’s degree of architecture at Politecnico di Milano (2012), where he focused on design of learning spaces, history of 1900’s architecture and restoration of built heritage. He after achieved a PhD in Preservation of architectural heritage at Politecnico di Milano (2017), during which he studied the history of elementary schools built in Paris’ suburb in the 1930s’. This research helped him to develop a holistic and prosopographic methodology, analyzing more specifically the relations between the multiple actors (architects, engineers, pedagogues, hygienists and politics) involved in the construction of more than 50 schools in this limited area and era, marked by resistances versus utopist visions spread by the Modern Movement, an opposition that this research was able to nuance. He is also involved as an architect and engineer in different projects of restoration of Lombard heritage and more specifically public owned Milanese one. He regularly holds lectures about restoration technics, built heritage, history of architecture and urban planning at ENSAPLV, Politecnico di Milano and École Centrale Paris.

 

Romain Iliou è ricercatore associate presso il Laboratorio AHTTEP, École nationale supérieure d’architecture de Paris – La Villette (ENSAPLV). Ha sviluppato un forte interesse per l’urbanismo e la storia dell’architettura durante la sua laurea magistrale in ingegneria presso l’École Centrale Paris (2010), partecipando a un progetto di ricerca per la modellazione 3D dei beni architettonici parigini. Inoltre ha maturato una laurea magistrale in architettura presso il Politecnico di Milano (2012), durante la quale si è dedicato allo studio dei luoghi dell’apprendimento, della storia dell’architettura del novecento e del restauro architettonico. Ha poi conseguito un dottorato di ricerca in Conservazione dei Beni architettonici presso il Politecnico di Milano (2017) sulla storia delle scuole elementari costruite nella periferia parigina durante gli anni 1930. Questa ricerca ha permesso di sviluppare una metodologia olistica e prosopografica, analizzando nello specifico le relazioni tra i vari attori (architetti, ingegneri, pedagoghi, igienisti, politici) coinvolti nella costruzione di più di 50 edifici scolastici in un periodo e una zona limitati, caratterizzati dallo scontro tra resistenze e visioni utopiche distillate dal Movimento Moderno, scontro che la ricerca ha relativizzato. È anche coinvolto come architetto e ingegnere in vari progetti di conservazione di beni architettonici lombardi, spesso di proprietà pubblica milanese. Insegna regolarmente metodologia per la conservazione dei beni architettonici, storia dell’architettura e progettazione urbana all’ENSAPLV, al Politecnico di Milano e all’École Centrale Paris.